cristian tudorescu

Un mindset financiar sănătos începe cu un buget realist – Cristian TUDORESCU (Explore Asset Management)

”Am văzut foarte mult la antreprenori tendința de a fi mai optimiști privind ratele de profit. Când proiectează pentru următorii 3-5 ani, se gândesc ce frumos o să crească afacerea lor, dar uneori nu pot să explice de unde va veni acea creștere (…)”

Cristian TUDORESCU

Cristian Tudorescu este CEO al Explore Asset Management. Este unul dintre cei mai respectați și căutați specialiști financiari din România. Din această postură, lucrează îndeaproape cu antreprenorii și cunoaște provocările acestora, în special atunci când vine vorba de planificare bugetară, de previzionarea vânzărilor, cashflow și finanțe în general.

Află ce are de spus Cristian Tudorescu despre riscuri financiare, achiziția clienților, setarea de obiective prea optimiste, bugete corect realizate și mindsetul financiar al antreprenorului din România.

Antreprenorul pleacă de la niște ipoteze atunci când planifică următorul an. Specialiștii financiari fac unele verificări ale acestor ipoteze, se uită la istoricul unei companii și analizează unii indicatori (de exemplu, marja de profit operațional).

Apoi urmează întrebările. De ce un indicator este previzionat să crească sau să scadă? Este realist să presupunem că se va întâmpla asta, pe baza datelor pe care le avem până acum? Este coerent?

Există tendința de a fi prea optimist atunci când antreprenorii fac aceste proiecții.

De multe ori, putem urmări niște indicatori operaționali: livrări, distribuție, producție, cu X mașini pot să livrez Y comenzi pe zi… Când vei avea cifră de afaceri dublă, sigur că vei avea nevoie să suplimentezi flota, să te gândești de unde o vei face, care vor fi costurile asociate…

Dacă ești într-o situație de creștere, probabil va trebui să crești și producția. Intervin costuri de amortizare. S-ar putea pe numerar operațional să stai bine, dar pe profit net să stai de fapt mai slab.

Unii dintre antreprenori, atunci când își propun creșterea vânzărilor, nu se gândesc până la capăt ce înseamnă asta: resurse, termene de plată (în unele industrii încasezi chiar și la mai mult de 90 de zile) etc. Eu când fac contul de profit și pierdere nu înseamnă că am încasat în luna respectivă banii.

Cum acopăr eu acel „gap” până la încasarea efectivă? Cu ce resurse? Dacă antreprenorii au o viziune asupra acestor lucruri și văd întreaga buclă și o previzualizează, lucrurile vor funcționa.

În aceeași idee, obiectivul de vânzări nu trebuie să fie doar valoarea vânzărilor, ci marja de profit din vânzări. Dacă te hotărăști să dai discounturi sau amânări la plată, trebuie să știi cât te costă asta și peste cât timp.

Sari la bara de unelte