Ce am învățat de la mindsetter-ii din sezonul 1?

Mind-learnings de la mind-setters

Acesta este ultimul episod din acest sezon și, de această dată, nu mai vorbesc cu un invitat despre mindsetul său de antreprenor ci vom face un sumar al celor mai importante lucruri pe care le-am descoperit în acest sezon.

Mindsetters este, așa cum știți, despre oameni care au valori dar care și acționează în spiritul acestor valori. Un mindset nu este despre ce crezi, ci despre ceea ce faci și cum acționezi.

Așadar, cu ce am rămas după 7 episoade de Mindsetters? Ce ne-a inspirat din ceea ce ne-au povestit invitații noștri?

 

Mind-learnings de la mind-setters

  • Să dai timp doar obiectivelor importante (Ștefan Popa)
  • La început, în loc de strategie trebuie să ai o disciplină care să fie orientată pe un singur obiectiv: să facturezi (Andreea Strugaru)
  • Poți vinde mai ușor scump (deci este bine să definești cui vrei să vinzi)(Andrei Dunuță)
  • Succesul este atunci când echipa lucrează autonom, fără să aibă nevoie de decizia mea (Sorin Drăghici)
  • Îmi aleg partenerii și echipa în funcție de valori și nu de competențe (Felix Tătaru)
  • Cum să faci astfel încât să nu ajungi cu cuțitul la os (Mircea Săplăcan)
  • Un mindset financiar sănătos începe cu un buget realist, în care crezi cu adevărat (Cristian Tudorescu)

Managementul obiectivelor

A da timp obiectivelor importante se reduce la două lucruri:

  • cum să îți dai seama care sunt lucrurile cu adevărat importante pentru tine ca antreprenor și, al doilea…
  • să blochezi timp și resurse pentru aceste obiective.

Este vorba aici nu doar de time management (pentru că nu este vorba doar de timp) ci de managementul obiectivelor tale. Pentru aceasta ai nevoie ca, de fiecare dată, să pleci de la obiective. Și fiecare activitate pe care o faci să fie subsumată unui obiectiv important pentru tine.

Cum aplici această idee în MiniCRM?

Setezi un sistem de management prin obiective. Îți definești obiectivele anuale, apoi cele lunare. Și, pentru fiecare activitate pe care o vezi apoi în sistem, îți pui trei întrebări:

a. Ce obiectiv mă ajută să îndeplinesc această activitate?

b. Cine este responsabil pentru realizarea acestei activități?

c. Cât va dura această activitate?

Facturează. Facturează. Facturează.

La început e nevoie să facturezi. Nu strategia, nu planificarea detaliată, nu viziunile mărețe sunt cele care contează pentru o afacere aflată la început de drum. La început, o afacere respiră doar atunci când facturezi. Clienții sunt aerul afacerii tale și, până devine un business echilibrat, principala ta prioritate este să îi dai aer, clienți… să facturezi.

Cum aplici această idee în MiniCRM?

Poți pune la punct un flux automatizat de activități care să fie orientat pe un singur obiectiv: facturarea. Prin acest flux automat poți trimite oferte personalizate cu doar un simplu click și poți să ai la îndemână istoricul acestor comenzi. Îți stabilești remindere care să genereze activități în sistem prin care să suni sau să negociezi cu respectivul potențial client.

Apoi, poți genera automat facturi, să le trimiți automat la client și să verifici încasarea. În doar câțiva pași simpli.

Cu cât poți automatiza mai mult, cu atât poți oferi mai mult aer afacerii tale la început de drum.


Nu CE vinzi, ci CUI vinzi. Și cui VREI să vinzi.

Poți vinde mai ușor scump însă doar dacă știi cui vinzi. În relația cu clienții contează… clienții. Nu produsul sau serviciul pe care încercăm să îl vindem, nu targetul nostru și nici propria strategie. În momentul în care discuți cu un client, acestea toate rămân în urmă și te concentrezi doar pe clientul respectiv: ce își dorește? care sunt valorile pe care le caută? cum pot restructura oferta mea astfel încât el să o înțeleagă mai ușor? A vinde scump înseamnă de fapt a învăța să afli cui vinzi, să îți dai seama de profilul clientului și abia apoi să îți alegi acei clienți care aduc valoare pentru tine. Și, la final… da, să poți vinde scump 🙂

Cum aplici această idee în MiniCRM?

Îți creezi un profil de client și, pentru aceasta, în fiecare activitate cu respectivul client, îți pui de la început întrebările care sunt relevante pentru a defini acest profil. Dacă pui suficient de multe întrebări în fiecare etapă de vânzare, vei putea ca, la un moment dat, să și recunoști profilul de client pe care îl ai în față. Și atunci vei ști cu exactitate ce ofertă este potrivită pentru el, în ce fel să o prezinți și la ce preț.

Nu poți avea afacere mare cu oameni mici

O afacere nu poate crește dacă nu crește și echipa ta. Este chiar atât de simplu. De aceea, strategia ta de creștere se va baza pe strategia ta de a crea o echipă care să lucreze autonom. Pentru asta ai nevoie de lideri, de oameni care să îți preia valorile, viziunea și motivațiile și care să le transfere apoi spre echipa ta. A avea lideri în organizație care îți împărtășesc valorile și viziunea este ca și cum te-ai ”copia” în mai multe exemplare. De aceea, o echipă crește doar dacă reușești să îți crești lideri care, la rândul lor, să îți dezvolte echipe. Și apoi va crește și afacerea.

Cum aplici această idee în MiniCRM?

Definești un ritm de lucru, obiective și un mod de colaborare. Toate transparente și clare. Astfel creezi echipe care lucrează având la bază încrederea și responsabilizarea reciprocă. Poți folosi rapoartele din sistem pentru a vedea unde se fac progrese și unde echipa ta are nevoie de ajutor.

 

Productivitatea se vede în relația dintre oameni

Partenerii și oamenii cheie din companie se aleg în funcție de valorile pe care le au, de caracter și de atitudine. Acestea sunt lucrurile care fac echipele să funcționeze, care construiesc încrederea și capacitatea oamenilor de a lucra împreună. Și, până la urmă, de aici vine și productivitatea. Productivitatea depinde de oameni și de relația dintre ei. Sistemele, procedurile nu fac decât să îmbunătățească productivitatea.

Cum aplici această idee în MiniCRM?

Definești un ritm de lucru, obiective și un mod de colaborare. Toate transparente și clare. Astfel creezi echipe care lucrează având la bază încrederea și responsabilizarea reciprocă. Poți folosi rapoartele din sistem pentru a vedea unde se fac progrese și unde echipa ta are nevoie de ajutor.

Învață să iei provocările din afacere cât mai ușor

Știu că afacerea ta contează foarte mult pentru tine, însă provocări vor fi întotdeauna. Cu cât afacerea va fi mai mare, cu atât provocările vor fi mai mari. De aceea, trebuie să înveți să nu te lași doborât de ele. Cumva ai nevoie să vezi în fiecare obstacol și ceva pozitiv și chiar să poți zâmbi. Pentru că modul în care tu tratezi aceste obstacole va fi preluat și de echipă. Dacă fiecare provocare va fi privită cu teamă și tensiune de către tine, atunci tot așa le va vedea și echipa.

Cum aplici această idee în MiniCRM?

Fă din activitățile pe care le pui în sistemul MiniCRM nu un motiv de teamă, ci un prilej de descoperire. Încurajează-i pe membrii echipei să ceară ajutor și să pună întrebări sau să solicite un alt coleg sau colegă în rezolvarea activității respective. Fă un model de activitate în care fiecare membru al echipei să poată face evaluări sau să ofere idei sau să comenteze un anumit rezultat. Un obstacol poate fi de netrecut pentru o persoană, însă poate fi foarte simplu pentru o echipă. Transformă MiniCRM în sistemul tău de lucru colaborativ în care obstacolele să nu fie ascunse ci, dimpotrivă.

Bugetul tău trebuie să fie realist și credibil

Avem tendința de a construi bugetele cu speranțe, și nu pe baza faptelor. Ne gândim că lucrurile vor merge bine și punem în buget cât ne dorim să realizăm și nu cât este realist să realizăm. Și atunci bugetele nu mai funcționează. Ele devin niște fișiere Excel care conțin obiective care sunt din ce în ce mai rupte de realitate, pe măsură ce trece timpul.
De fapt, bugetele trebuie să fie realizate numai după o solidă și sinceră analiză a realității. Și apoi chiar să credem în ele. Abia apoi, ele pot deveni un instrument de lucru care să ne ajute să identificăm oportunități sau să evităm greșeli majore în business.

Cum aplici această idee în MiniCRM?

Folosește funcționalitățile de project management. Definește pentru fiecare proiect în parte rezultate dezirabile, dar și rezultate intermediare. Astfel încât să poți de fiecare dată să verifici dacă ești pe drumul cel bun sau nu. Încurajează-ți echipa să modifice proiectele astfel încât să ajungă la rezultate și nu să schimbe rezultatele ca să justifice proiecte.

Ce am făcut în acest prim sezon? Sper că am putut realiza, prin câteva exemple ilustrative, o imagine a ceea ce înseamnă să fii un mindsetter în antreprenoriat.

Ce urmează în sezonul următor? Ne gândim să vorbim un întreg sezon despre productivitate. Ce înseamnă să fii productiv și cum să faci acest lucru cel mai bine.

Sari la bara de unelte